Drodzy Czytelnicy zdaję sobie sprawę z tego, że powinnam była opublikować poniższy post dużo wcześniej. Niestety, dość napięty okres - sesja oraz inne wydarzenia nie sprzyjały prowadzeniu bloga. Lekko skruszona chcę zapewnić, że wszystko nadrobię. Obiecuję!
ZACZYNAJMY! :)
Jak napisać dobre CV? W internecie roi się od wskazówek, porad oraz wzorów CV. Jesteś programistą, sprzedawcą czy project managerem? Wpisz nazwę stanowiska w wyszukiwarkę bądź przeznaczone do tego na stronie internetowej miejsce - czary mary - mamy przepis na idealne CV! Wierzcie mi lub nie - nawet ja kiedyś próbowałam takich sposobów. Efekt był marny. Wzory CV w internecie mają stanowić tylko szkielet, gdy ktoś nie ma pomysłu na strukturalny wygląd tego dokumentu, nic więcej. Reszta zależy od Ciebie!
Nie ma reguły - niektórzy Rekruterzy lubią, gdy dokument jest oryginalny - wyróżnia się na tle innych, inni zaś wolą standardowe wersje - bez zbędnych ozdobników. Jednemu Rekruterowi podoba się krótkie i zwięzłe CV, a drugiemu niekoniecznie. Nie ma złotej zasady którą wszyscy powinniśmy się kierować. Jednak...jest kilka cech, które powinno mieć CV, abym mogła powiedzieć : "tak, wygląda dobrze, wygląda porządnie "
- PRZEJRZYSTOŚĆ
Istnieje kilka składowych tej cechy. Według mnie jedną z najważniejszych jest trzymanie się ustalonych zasad. Kiedy zdecydowaliśmy się na czcionkę Calibri, to nie zmieniajmy jej (chyba, że zmiana jest uzasadniona i zaplanowana), jeśli pogrubiamy nazwę jednego stanowiska, to wszystkie nazwy stanowisk niech będą oznaczone w podobny sposób. Takie techniczne ustalenia są pomocne przy czytaniu i wnikliwym analizowaniu dokumentu. Świadczą o staranności i o trudzie jaki został włożony przez Kandydata, aby korzystający z CV, w tym Rekruterzy - mieli łatwość i bez problemu mogli odnaleźć się w gąszczu informacji.
Dodatkowym składnikiem jest chronologia - historyczne ułożenie faktów - od najstarszych do najnowszych lub odwrotnie. Przy wpisywaniu dat rozpoczęcia/ zakończenia pracy na danych stanowisku pisanie dokładnej daty dzień, miesiąc, rok nie jest koniecznym zabiegiem, wystarczy - miesiąc, rok.
Punktowanie jako sposób wypisywania obowiązków, zadań na danym stanowisku jest bardzo pożytecznym rozwiązaniem. Krótkie, zwięzłe wypowiedzi oddzielone od siebie punktami czy myślnikami pozwala na łatwe rozpoznanie roli w jakiej Kandydat był obsadzony u poprzedniego pracawcy/ pracodawców.
Dodatkowym składnikiem jest chronologia - historyczne ułożenie faktów - od najstarszych do najnowszych lub odwrotnie. Przy wpisywaniu dat rozpoczęcia/ zakończenia pracy na danych stanowisku pisanie dokładnej daty dzień, miesiąc, rok nie jest koniecznym zabiegiem, wystarczy - miesiąc, rok.
Punktowanie jako sposób wypisywania obowiązków, zadań na danym stanowisku jest bardzo pożytecznym rozwiązaniem. Krótkie, zwięzłe wypowiedzi oddzielone od siebie punktami czy myślnikami pozwala na łatwe rozpoznanie roli w jakiej Kandydat był obsadzony u poprzedniego pracawcy/ pracodawców.
- TREŚĆ
- ROZMIAR
Powszechnie panuje dość uporczywe przekonanie, że ten dokument powinien zajmować objętościowo jedną kartkę A4. Nic bardziej mylnego! Jeśli masz bogate doświadczenie, które chcesz zawrzeć w swoim CV nie staraj się zmieścić wszystkiego na jednej stronie, daj sobie swobodę. Oczywiście, nie chodzi tutaj o pisanie powieści, natomiast o rozsądne zarządzanie informacją oraz przeznaczonym na nią miejscem. Gdy Twoje doświadczenie jest bogate i warte uwzględnienia ( warte - w kontekście stanowiska o jakie się staramy ) to wspomnij o tym, koniecznie!
- JĘZYK
- REKOMENDACJE
Będę wielokrotnie poruszać ten temat, ponieważ CV stanowi jedno z podstawowych narzędzi mojej pracy. Dzisiaj poruszyłam w niewielkim stopniu kwestie techniczne oraz wizualne, wiec śmiało powiem - proszę spodziewać się kolejnych postów :)!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz